13 & 14 maart 2010
Duitsland weekend

Om kwart voor twaalf verzamelden vijf Schoenmaten zich in Jülich voor de lunch. Hier hadden we al praktisch uitzicht op de Rur (Juist; de Roer die in Roermond in de Maas komt ;-) ). Vervolgens volgden we met de auto deze rivier driekwartier stroomopwaarts naar het startpunt: het 3000 inwoners tellende Eifelstadje Nideggen. Tijdens de autorit hadden we regen, maar tijdens de hele wandeling is het droog gebleven!
Bij de parkeerplaats stonden nog twee Schoenmaten te wachten; zij hadden overnacht in de berghut bij de romantische Burg van Nideggen. Verder liepen er nog vier kringgenoten uit Aachen mee. Er werden dan ook drie talen gesproken tijdens de wandeling. Een van de Duitsers bleek ook aardig Nederlands te kunnen.

Allereerst liepen we door de stadspoort en langs vakwerkhuisjes naar de burcht. De burcht is ruim 800 jaar oud. Hier wachtte ons een mooi uitzicht over het Rurtal! Ook lag er op veel plekken nog wat sneeuw.

Het eerste stuk liep langs de helling tussen Nideggen en het Rurtal, langs de klimrotsen die een niet nader te noemen Schoenmaat al diverse malen bedwongen heeft. Daarna liep het pad door het bos en langs rotsen steil omlaag het dal in. Hier was het tijd voor de eerste pauze. De zon kwam inmiddels al wat door.

We staken de Rur over en liepen door het Rurtal een stuk stroomafwaarts. De Rurtalbahn (dieseltreintje) kwam een paar keer al toeterend voorbij gereden. De burcht was van verre te zien, bovenaan de rotsen op een strategische plek.

Uiteindelijk moesten we natuurlijk weer omhoog. Er waren ook hier weer steile stukken, rotspartijen en mooie uitzichten. Op een gegeven moment zagen we de burcht, die toch wat verder weg lag dan gedacht en gehoopt… Precies om zes uur kwamen we bij het Italiaans restaurant “Zur ewigen Lampe” aan.

De GPS liet 16 km met 500 hoogtemeters zien… Het restaurant was net overgenomen, maar klassiek ingericht met veel hout. Het eten kwam uit een buffetkastje. ;-)

Na verzadigd te zijn, namen we afscheid van de vier kringgenoten en de twee Schoenmaten die wederom de nacht in de berghut gingen doorbrengen. De overige vijf overnachtten in Jülich.

Zondagochtend reden we naar de kerk in Aachen.

Na de dienst hebben we een stadswandeling gemaakt. Hier hebben we onder andere de dom bekeken, de Elisenbrunnen geroken (putlucht ;-) ) en met bronzen beelden gespeeld. De etalages van de winkels en vooral de bakkerijen waren al helemaal in Paasstemming. Bij een bakkerij hebben we als afsluiting geluncht en daarna nog wat souvenirs – Aachener Printen – gekocht.